המלצות תזונה לילדים

adv

פורסם בתאריך: 21/10/2013

נושא התזונה בימינו הוא נושא רגיש וכאוב, בבתים רבים. ילדים רבים הם בררניים מאוד באוכל, אחרים אוכלים רק מזון תעשייתי, אחרים חוטאים בחטיפים ומתוקים ללא סוף.. קשה מאוד לעמוד מול ילד ולסרב לו כשהוא מבקש לאכול.
אז מה בכל זאת? איפה הקווים האדומים שלנו צריכים לעבור?
חטיפים – בילדותי, חטיפים היו מצרך נדיר. היינו מקבלים חטיף בסופי שבוע בעיקר. לא היתה מגירת חטיפים בבית, ובטח שלא קפצנו למכולת מידי יום כדי לקנות חטיף. אבל הימים הם אחרים ואנחנו כהורים צריכים להיות ריאליים יותר.
אני מציעה להגביל למקסימום של חטיף אחד ליום. חשוב לזכור שלצורך העניין הזה, גלידה היא חטיף. למעשה, גם פחית מיץ ממותק היא חטיף!
נסו לבחור חטיפים פחות גרועים. באופן פרדוקסלי למדי, במבה היא אחד החטיפים הגרועים ביותר. היא מכילה כ 30% שומן (!!), עשויה מבוטנים – אחד האלרגנים הגדולים ביותר שיש, ומאד מייצרת לחות וליחה. דמיינו את התחושה הדביקה שנוצרת בפה כשאוכלים במבה.. זה לא סתם מרגיש דביק. חטיפים "טובים יותר" הם בייגלה, שלווה, צ'יפס אפוי, עוגיות שנאפו בבית, וכמובן, פירות.
משקאות ממותקים: בעניין זה אני קיצונית מהרבה הורים. בעיניי אין שום סיבה בעולם להחזיק בבית מיצים שהם לא מיצי פירות או ירקות. כוס/פחית מיץ מכילה למעלה מ-150 ק"ק ואני אפילו לא מדברת על צבעי המאכל. אל תשכחו, ככל שילד יתרגל לשתות מתוק, כך החיך שלו יתרגל לטעם ויחפש את זה בשאר סוגי המזונות. תרגילו את הילדים לשתות מים, לשתות תה ללא קופאין וללא סוכר.
פירות וירקות טריים: נושא כאוב בהרבה בתים.. יש הורים שזכו בילדים שאוהבים לאכול פירות וירקות, וכמה שיותר, ויש כאלה שמסרבים לטעום. מבין הפירות פחות עדיפים הם הענבים והאבטיח, כיוון שהם מכילים כמויות גדולות של סוכר וכמויות קטנות של סיבים. אגב, עדיף ענבים אדומים על הירוקים בגלל נוגדי החימצון שהם מכילים.
אז איך בכל זאת מייחצנים את הפירות והירקות? קודם כל חשוב שאתם ההורים תאכלו. שיהיה בבית, שיהיה סלט בכל ארוחה, שיראו אתכם אוכלים ונהנים מפרי או ירק. חשוב להמשיך ולהציע כל הזמן, גם אם נדמה שהם כל הזמן אומרים לא. חשוב לא להתייאש, וגם לא להראות להם שאתם מוטרדים מכך שהם לא אוכלים ירקות. אפשר לעשות פרצופים בצלחת מירקות, ולדרבן את הילד לאכול את העיניים ואח"כ את האף.. עד שגומרים מה שבצלחת.
אני לא בעד התנייות של אוכל תמורת פרס. לדעתי זה יוצר תפיסה בעייתית של אוכל אצל ילדים, והם לומדים לנצל את העניין לטובתם מהר מאוד. נסו לעשות כמה שפחות עניין כשילד מסרב לאכול. הציעו לו מספר מגוון של מזונות, אך אם הוא אינו רעב, הניחו לא. כמובן שהדברים נכונים רק אם לא מדובר על עניין שבשגרה או על ילד שנמצא בתת משקל.
מוצרי חלב, כן או לא??
רבות נאמר על מוצרי חלב, ובעיקר עכשיו עם הגל הטבעוני ששוטף אותנו. כמו בכל עניין אני מאמינה במידתיות. לא להקצין לשום כיוון.
באיזה ילדים אני כן אמנע ממוצרי חלב? ילדים שסובלים מתופעות של ליחה או לחות הכוללים: נזלת כרונית, שיעול ליחתי, כאבי בטן, יציאות רכות עם או בלי ריח חריף, הזעה דביקה מכפות הרגליים או הידיים, השמנת יתר, נוזלים באוזניים. בילדים אלה אני אפסיק לחלוטין עם מעדנים, ואפחית למינימום מוצרי חלב. ההמלצה שלי במצבים אלה היא לאכול מקסימום 2-3 בשבוע מוצר חלב שהוא על בסיס יוגורט שעבר התססה. מבחינת הרפואה הסינית אין עליונות לחלב סויה או חלב עיזים מבחינת כמות הליחה שהם מייצרים. אגב, אחד היתרונות האדירים בגל הטבעונות הנוכחי, הוא כמות אדירה של מתכונים לגבינות טבעוניות, חלב משקדים או אורז ועוד.. רק צריך לחפש ברשת, ותתפלאו מהכמויות שתגלו.
דגנים מלאים – מאיזה גיל?
בגדול, דגנים מלאים הם אכן בריאים יותר מדגנים לא מלאים. הבעיה היא שמה שהופך לבריא זה ריבוי הסיבים שהם מכילים, אבל זה גם מה שהופך אותם קשים לעיכול בילדים מתחת לגיל 3. אכילה של דגנים מלאים בגילאים צעירים משלוש עלול לגרום לגזים, כאבי בטן ואפילו עצירות. לכן אני ממליצה לשלב קטניות ביחד עם דגנים לא מלאים – למשל מג'דרה מאורז לבן (רצוי בסמטי על הפרסי), או פתיתים עם אפונה/גרגירי חומוס, אורז ושעועית, פריקה או בורגול עם אפונה או עדשים. כך מקבלים חלבון מלא והוא עדיין קל לעיכול גם על ידי ילדים קטנים.
הילד שלי מלא ליחה, מה אפשר לתת לו לאכול?
ילדים שסובלים מליחה לא מצליחים לעכל מזון כמו שצריך. למה? עליכם להבין שמזון, כל מזון, הוא סוג של לחות מבחינה סינית. מדובר בחומר, הוא מכיל נוזלים, הוא מזין – זה סוג של לחות בתפיסה שלנו. לכן, כמעט ואין מזונות שמתאימים לילדים שסובלים מלחות. עם זאת, יש מזונות שמזיקים יותר מאחרים
שמן
סוכר לבן
מוצרי חלב
חיטה לבנה
אני יודעת שבזה הרגע סיכמתי את יומן התזונה של כמעט כל ילד בישראל.. ובכל זאת, אנחנו יכולים לצמצם משמעותית את כמויות הסוכר שהם צורכים (לפעמים על ידי מניעה של משקאות ממותקים כבר עשינו הבדל עצום!), אפשר לאפות לחם בבית ולהשתמש בקמח כוסמין, שהוא קל בהרבה לעיכול, אפשר להוריד מוצרי חלב למינימום וכמובן, להעדיף מזונות לא שומניים על כאלה שרוויים בשמן. אלה המלצות תזונה שיעשו טוב לכל יושבי הבית, כולל אותנו ההורים. לפעמים צריך להוריד מוצרי חלב רק ל-3 חודשים ואח"כ כשהמצב משתפר, אפשר להחזיר חלק לתפריט.
איזה מזונות יעילים בסילוק לחות? הם לא רבים כפי שהסברתי קודם, ורובם לא מאוד פופולריים אצל ילדים.. אבל, קוואקר, גריסי פנינה, כל העלים הירוקים (חסה, שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, רוקט וכולי), קמח שיפון ומיצי ירקות.
אז מה נשאר לתת בארוחת הערב?

  1. פשטידות – ארוחה חמה וטעימה, שלרוב לא מצריכה עבודה רבה מידי. לילדים עם הרבה לחות (נזלת, דלקות אוזניים, שלשולים וכולי), אני ממליצה לחפש באתרים הטבעוניים מתכונים שלא מכילים המון גבינות, עקב האכילס בפשטידות. אגב, לפשטידות אפשר לדחוף כל ירק שהילד לא רוצה לאכול באופן רגיל.. טריקים שכאלה אנחנו יכולים לעשות גם עם קציצות.
  2. פסטות – יקירת הילדים.. ובכן, גם יקירת ההורים! אפשר לקנות פסטה מחיטה מלאה לילדים היותר גדולים. הפסטות האיכותיות הן מחיטת דורום, שהיא קלה לעיכול על ידי ילדים. אפשר לעשות רוטב עגבניות עם ירקות, רוטב שמן זית, חתיכות של חזה עוף למי שאוכל חלבון מהחי, קישואים, גזר..
  3. קציצות ירק/עדשים – מתכונים רבים יש ברשת לקציצות של ירקות טחונים, עם או בלי עדשים או קטנייה אחרת.
  4. מרקים – ארוחה מזינה ומצויינת! אפשר לבשל עם אורז או קטניות בפנים כדי להפוך את המרק לעשיר ומשביע יותר. אפשר לטחון את כל הירקות יחד, אם הילד סרבן ירק מסויים, אפשר להוסיף למרקים גריסי פנינה – אחד המזונות היחידים שיודעים לסלק לחות במקום לייצר אותה.
  5. ביצים – קשות/מקושקשות/חביתות ירק ועוד. למי שלא אוכל חלבון מן החי, אתם מוזמנים לחפש בגוגל מתכון להכנת חביתה מקמח חומוס.
  6. ירקות בתנור – אנטי פסטי או גוועצ' ירקות. תוספת מצוינת ומזינה ליד ביצה או פשטידה.
  7. טוסטים  או פיצות בהכנה ביתית. אפשר לחפש מתכונים להכנת בצק פיצה מקמח כוסמין, יש גם תחליפי גבינה רבים ובהחלט אפשר להתפנק פעם בשבועיים בארוחה שכזאת
  8. דגים – מתאים בעיקר למי שהילדים שלו לא אוכלים חלבון מן החי בארוחת הצהריים.
  9. ממרחים ביתיים שונים – ברשת תוכלו למצוא שלל ממרחים החל מחומוס ביתי או ממרח עדשים/שעועית, ועד ממרח עגבניות וזיתים. אפילו מיונז טבעוני יש, טעים ופשוט להכנה והרבה יותר בריא מהמיונז התעשייתי!

כמו שאתם רואים, יש המון אפשרויות.
חשוב לזכור, שאחד הדברים שגורמים לייצור ליחה הוא לעיתים אכילה מרובה מידי או אכילה בשעות הערב המאוחרות מידי, אז נסו להימנע ממתן נשנושים לאורך כל היום. זה הורס לילדינו את סדר היום.
זיכרו – הרגלי האכילה שאנחנו מקנים להם היום, הם יהיו הרגלי האכילה שלהם כמבוגרים!

  • אל תוותרו על ארוחת הבוקר. קומו 10 דקות מוקדם יותר, ושבו לידם לשולחן. הדגימו להם כיצד אתם לא מוותרים על שתיית משקה חם ואכילה של משהו קטן בבוקר. כל המחקרים מעידים על כך שילד שאוכל ארוחת בוקר מתפקד טוב יותר במסגרת החינוכית שלו. מכל הבחינות! שכלית, רגשית, חברתית..
  • סלקו את המיצים מהבית. גם לכם הרי זה לא תורם.. הפחיתו את כמויות החטיפים שיש בבית. ברגע שזה בבית, זה הופך להיות לגיטימי עבורם. תזכרו שהחוקים שאתם נותנים להם צריכים לחול גם עליכם, לפחות בתחום התזונה.

זיכרו שמעל הכל, גיוון זאת מילת המפתח בכל הקשור לתזונה. הציעו כל הזמן מזונות חדשים, הימנעו ככל שאתם יכולים ממזונות תעשיתיים, שתו מים (!!) וכמובן, עשו פעילות גופנית.

תגיות: 
}