תזונה

adv

פורסם בתאריך: 18/05/2012

ברפואה הסינית שמים דגש אדיר על נושא התזונה. תזונה טובה ממש משמשת כרפואה מונעת, וגם כצורת טיפול באדם חולה.

לפני הכל! חשובה ביותר ארוחת הבוקר. חשוב שארוחת הבוקר לא תהיה מורכבת רק מפחמימות ומתוקים (קפה עם קרואסון למשל). זה גורם לעלייה חדה ברמות הסוכר שלך, אך מיד ובהתאמה, לצניחה ברמת הסוכר בדם כך שהמוח מיד מאותת על מצוקה ודורש עוד מתוק. לכן חשוב לצרוך בבוקר פחמימות מורכבות והרבה סיבים. ברנפלקס הוא בחירה מצוינת וניתן לשלב אותו עם יוגורט,  אך גם עם פרי טרי או מעט פירות יבשים.

בנוסף, ניתן לעשות דייסה מקוואקר ולמי שלא אוהבת את המרקם הדייסתי – ניתן לאכול קוואקר העבה/השלם (כך הוא נקרא והוא לא הופך לדייסתי במגע עם מים).

קולים על מחבת ללא שמן לשתיים שלוש דקות וכשהוא מתחיל להשחים מוסיפים לו כחצי כוס מים עד שיכסו אותו. כשהמים מתחילים להתאדות (להנמיך לאש קטנה כדי לתת למים להתאדות) אפשר להוסיף מעט קינמון/קקאו/מולסה/דבש/סילאן תמרים ופירות יבשים או קוקוס. זה נותן תחושת שובע והרבה אנרגיה לכל היום.

מזונות מומלצים להוספה:

ירקות: ירקות ירוקים (בעיקר עלים), ירקות כתומים כמו דלעת, גזר ובטטה. מומלץ להקפיץ את הירקות, כך הם שומרים על מרבית המינרלים. הקפצה קצרה, של לא יותר מחמש דקות.

פחמימות: רצוי לא להפריז, ואם כבר צורכים אז אורז בסמטי, קינואה ודוחן.

קטניות: שעועית מש או רגילה, עדשים ירוקים/שחורים/כתומים, גרגירי חומוס וכולי.

פירות: תפוח עץ (בעיקר ירוק וחמוץ), אגס, אפרסק, מנגו, ולמעשה כל פירות העונה, לא יותר משניים ביום.

חלבונים: דגים (עם עדיפות לסלמון, בקלה וכו', דגים ממים עמוקים), מוצרי חלב עדיפות לחלב צאן על בקר. יוגורט ביו חשוב מאוד עבורך גם לבריאות המעיים וגם למניעה של פטריות או דלקות, ביצים (היא מספקת חלבון מאוד מאוזן).

שומנים: גרעיני דלעת (טובים לאומגה שלוש), אגוזי מלך, פקאן, צנוברים, אבוקדו/טחינה, שקדיה, זיתים, חמאה או גהי (חמאה מזוקקת כמו של ההודים, או ה-סמנה של התימנים).

תבלינים: פלפל שחור, מנטה, שומר, כורכום, שום, אגוז מוסקט, ריחן, בצל ירוק, עירית, עלי בייבי, חסה, פטרוזיליה, כוסברה, נענע, פפריקה.

מתיקה: דבש, מולסה, סילאן (להקפיד על אמיתי ולא על זה שמכיל טונה סוכר ומעט תמרים), ליפתן פירות מבושלים/ מאודים, תאנים, תמרים.

שתייה: מים עם נענע ולימון, חליטות של תה ירוק סיני, יסמין, בבונג, תה זרעי שומר, לואיזה, לימונית.

מזונות מהם רצוי להימנע:

  1. קמח לבן או מלא.
  2. סוכרים מזוקקים (הכוונה לסוכר שלא ממקור פירות או מוצרי חלב, אלא סוכר לבן).
  3. מוצרי חלב - ובעיקר, לא מעדני חלב שמכילים הרבה סוכר.
  4. קפאין לא יותר משתי כוסות ביום – זה מאוד מחמם ומתיש את האנרגיה של הלב
  5. מזון ושתייה קפואים.
  6. משקאות קלים ודיאט

גורמים שיש להימנע מהם:

  1. מזון קר מידי, מתוק מידי.
  2. טיגון עמוק (אבל מותר טיגון קל וכמובן הקפצה).
  3. ארוחה כבדה עם סוגי מזון רבים.
  4. ארוחות לילה כבדות, רצוי שיהיה לפחות שעתיים בין האוכל לשינה.
  5. מזונות ותבלינים מחממים מאוד

 

בהצלחה רבה!

 

להמשך המאמר: תפריט לדוגמא, מתכונים וטיפים

}