רפלקסולוגיה

מזה מאות שנים שרפלקסולוגים מאבחנים ומטפלים בגוף ובנפש דרך כפות הרגליים. ישנן ראיות כי טיפולים רפלקסולוגים ניתנו עוד במצרים העתיקה, הודו וסין, אך זה היה ד"ר ויליאם פיצג'רלד שהביא את הרפלקסולוגיה למערב. בשנות ה 30' של המאה העשרים התפתחה הרפלקסולוגיה במערב על ידי אוניס אינגהם לשיטת הטיפול שאנו מכירים בימינו. כפות הרגליים משמשות מעין ראי לכלל הגוף, ומיוצגים שם כל איברנו. זהו האיבר היחיד שמרגע שאנו עומדים על רגלינו, "מתחכך בחיים".

כל חוויה שאנחנו עוברים בחיינו, מותירה עלינו איזה רושם או סימן, ומתברר שאותן חוויות משאירות גם סימן כלשהו על כפות הרגליים. בפעם הבאה, שאתם מתבוננים בכפות הרגליים שלכם, שימו לב כמה שונות הן אחת מהשנייה. חריץ שמופיע במקום מסוים בכף רגל ימין, לדוגמא, לא בהכרח מופיע גם בכף הרגל השמאלית.

בבואי לאבחן את כפות הרגליים אני בודקת מספר פרמטרים. האחד, מבנה כף הרגל. האם מדובר בכף רגל מסיבית, מרובעת כמעט, עם אצבעות קצרות או אולי בכף רגל צרה וארוכה, עם אצבעות דקות וארוכות. בשלב הבא אני מחפשת סימנים מיוחדים כמו עור יבש, חריצים רוחביים או אורכיים, יבלות, אדמומיות מול חיוורון, ציפורן מיובלת  ועוד. ורק בסוף, אני עושה בדיקה על פי מישוש. אני ממפה את כף הרגל, ומחפשת רגישות במקומות מסוימים. חשיבות רבה יש להבדלים בין ימין לשמאל, שכן כל כף רגל מייצגת פן אחר ואפילו מימד זמן אחר.

אבל לפני הכל, חשוב להבין את החלוקה הקיימת בכפות הרגליים לארבעת האלמנטים. כמו בטבע, גם בגופנו קיימים ארבעת היסודות (על פי אסכולה מסוימת ברפואה סינית יש אפילו חמישה אלמנטים). ארבעת האלמנטים הם – אוויר, אש, מים ואדמה. כל יסוד (הממוקם במקום שונה בכף הרגל) מדבר על תכונות מסוימות ומקושרת אליו מערכת איברים אחרת.

אלמנט האדמה: האדמה מייצגת את התכונות הכי בסיסיות וארציות. כשמה כן היא, אדמה היא בית. כל הקשור לתפיסה שלנו בנושאים ארציים ופיסיים כמו משפחה, מיניות, אוכל ופרנסה מיוצג באלמנט זה. מבחינת איברים, מדובר באיברי המין, אזור הגב התחתון והגפיים התחתונות. אבחון וטיפול בכאב גב תחתון כרוני, לדוגמא, יתבצע דרך אלמנט האדמה המיוצג בעקב. לדוגמא, עיסוי של העקב יכול להקל משמעותית על כאב גב תחתון המקרין לישבן או לרגל. ובפן הנפשי, מכיוון שאדמה מדברת על יציבות ובטחון, הרי שהחזקה סטטית של העקב או עיסוי בתנועות איטיות ומדודות, יכול מאוד להקל על פחדים או תחושת חוסר יציבות ומומלץ מאוד לתינוקות וילדים כדי לשפר את ביטחונם העצמי ותחושת החיבור להוריהם.

אלמנט המים: המים מייצגים את הרגשות, הפחדים, האינטואיציות והתחושות העמוקות ביותר שבנו. מים הם אלמנט הנמצא בזרימה מתמדת ולכן לרוב, הוא המחורץ ביותר (על אף שזה החלק היחיד בכף הרגל שלרוב, להוציא אנשים הסובלים מפלטפוס, אינו מתחכך באדמה כלל). מבחינה פיזית, מדובר באזור הבטן וכל האיברים הפנימיים שבה. דהיינו, המעיים, הקיבה, הכבד, הטחול והכליות. ניתן להקל על ידי טיפול רפלקסולוגי על כאבי בטן – בין אם על רקע כאבי מחזור ובין אם על רקע בעיות מעיים כמו עצירות או שלשולים כרוניים. עיסוי עם כיוון השעון של אזור המים, הממוקם בקשת של כף הרגל, בין העקב לכרית שמתחת לאצבעות, מסייע מאוד בהקלה בתופעות של גזים בתינוקות. גם לנשים הסובלות מכאבי מחזור עיסוי של אזור המים (אך גם של העקב, שכפי שציינו שייך לאדמה השולטת באיברי המין) עוזר מאוד.

אלמנט האש: האש מייצגת את הכאריזמה, הביטחון העצמי, האגו, השמחה שבנו. אדם עם אש חזקה הוא אדם שאוהב לעמוד מול קהל (שחקנים, למשל), בעל בטחון עצמי ויכולת ביטוי טובה. קריירה, שאפתנות ודחיפה קדימה קשורים מאוד לאלמנט הזה. זה האזור בו נפוץ יותר למצוא יבלות (או על העקב) ומיקומן חשוב מאוד לאבחנה. מבחינת איברים, ביסוד האש, שנמצא בכרית הגדולה בכף הרגל שמתחת לאצבעות, ממוקמים הריאות והלב. כלומר, מערכת הנשימה שייכת לאלמנט האש. קיימת חפיפה מעניינת בין רפואה סינית לרפלקסולוגיה, בכך ששניהם מייחסים את אלמנט האש לאיבר הלב. לאנשים הסובלים מבעיות נשימה כרוניות יופיעו לרוב חריצים על אלמנט זה. אצל מעשנים כרוניים נראה הרבה פעמים אלמנט אש הנוטה לצבע חום או אפילו אפרפר. בחולים אסטמטיים עיסוי מפזר של אלמנט האש משפר משמעותית את תפקודי הנשימה.

אלמנט האוויר: האוויר מייצג את המחשבה, הדמיון, היכולת הלוגית ויכולת קוגניטיבית. אנשים בעלי אצבעות ארוכות נחשבים כבעלי פוטנציאל גבוה יותר מבחינה מחשבתית. מדובר על מחשבה גם בפן האנליטי אך גם בפן של הדמיון. כלומר, אנשים אלה יכולים להיות יצירתיים מאוד במחשבתם, אבל בכל מקרה, מבחן המציאות עובר אצלם דרך הראש. מה שלא מובן דרך הראש, לא מובן. בניגוד לאנשי המים שעובדים על פי אינטואיציות או לאנשי האש שפועלים על פי דחפים אימפולסיביים.  מבחינת איברים, האוויר מקושר לאזור הראש והפנים. דהיינו, החושים, הראש והפנים, אזור העורף. לאנשים הסובלים ממיגרנות, עיסוי נמרץ של אזור הבוהן הגדולה מכל צדדיה (הבוהן תהיה מאוד רגישה בזמן התקף מיגרנה, אך הטכניקה יעילה להפליא) יכול להעלים את הכאב.

דבר מעניין נוסף שקורה באלמנט האוויר הוא חלוקה נוספת בתוך האצבעות לאלמנטים. אם נקרא לבוהן הגדולה אצבע מספר 1 ולזרת, אצבע מספר 5, הרי שהחלוקה מתבצעת באופן כזה:

אצבע מספר 1 (הגדולה) – אלמנט אוויר בתוך אוויר, החשיבה המוחלטת. יכולת גבוהה להגיון, ניתוח של נתונים, פחות דמיון ויצירתיות מחשבתית, ויותר חשיבה קרה. אנשים עם בוהן מאוד גדולה ורחבה, שארוכה משמעותית משאר האצבעות, לרוב מנתחים הכל דרך השכל הישר. אלו אנשים שמקצועות אנליטיים הקשורים בנתונים או מספרים מאוד הולמים אותם.

אצבע מספר 2 – אלמנט אש בתוך אוויר. מכיוון שעדיין מדובר באלמנט אויר הרי שבכל מקרה אנחנו מדברים על חשיבה או תפיסה. אש בתוך אויר אומר, כיצד אותו אדם חושב או תופס את כל נושא האני העצמי שלו, כמה הוא דוחף לקריירה וביטוי עצמי, כמה הוא מסוגל או אוהב לעמוד מול קהל. אצל שחקנים ואמנים למשל, מאוד נפוץ לראות את האצבע השנייה ארוכה מהראשונה. לאנשים עם אצבע 2 ארוכה וגדולה, מומלץ לעבוד בעבודות הכרוכות במגע עם קהל אנשים. עבורם עבודה במשרד סגור מול מחשב, וניתוח נתונים כל היום זה גזר דין מדכא מידי. לעומתם, אנשי האוויר יפרחו בסביבת עבודה שכזו המאפשרת להם לחשוב בשקט ולנתח נתונים. להם יש פחות צורך במגע יומיומי עם אנשים.

אצבע מספר 3 – אצבע של איזון בין מים לאש. לרוב אלו שני האלמנטים שיוצאים מאיזון הכי בקלות והיחסים בין שני היסודות הללו הם הכי פחות מאוזנים. אם המים מדברים על התבוננות פנימה והתעסקות עם הרגשות החבויים יותר שלי, הרי שהאש מתפרצת בדיוק לכיוון השני – החוצה. איך אני מראה את עצמי מול אחרים, מה אני מפגין מהרגשות שלי לסביבה. האצבע הזו גם מעידה על יכולת האדם לתקשר עם אנשים ברמה הכללית, לא ביחסים אינטימיים מאוד אלא תקשורת עם קהל של אנשים. אצל מטופלים שמדווחים על פער בין התפיסה שלהם את עצמם לבין הפרסונה שהם מציגים מול קהל, אצבע זו מהווה תפקיד מהותי בטיפול.

אצבע מספר 4 – מים בתוך אוויר. מבחינה מחשבתית, כמה ואיך אני מתייחס לנושא הרגשות והפחדים. אפשר לומר, עד כמה הם במודעות שלי. אוויר מדבר על מודעות, יכולת קליטה של מידע והוצאתו החוצה. המים לעומת זאת הם המעבד של אותה אינפורמציה שנכנסת דרך אלמנט האוויר. אנחנו הלא קולטים בחושינו (חושים שייכים לאוויר) רשמים מן החוץ, מכניסים אותם פנימה קודם כל דרך "האני", הפילטר של האגו שלנו או במילים אחרות – דרך אלמנט האש, ורק אח"כ הם מגיעים לעיבוד. אותו עיבוד והפנמה של החוויות מתבצע באלמנט המים. זה אלמנט שעובד באופן מופנם מאוד בחלק הרגשי ביותר של האישיות שלנו. זו גם אצבע שמתייחסת ליכולת שלנו לתקשר קשרים אינטימיים, של אחד על אחד.

אצבע מספר 5 – אדמה בתוך אוויר. המודעות שלי לנושאים הקשורים למשפחתיות, כסף (במובן של פרנסה יומיומית ופחות במונחי קריירה, הקשורה יותר לאש), מזון ומיניות. נפוץ מאוד לראות אצל נשים הסובלות ממחזור קשה או מבעיות פריון אצבע חמישית (הזרת) מיובלת, אדומה, עם ציפורן עכורה וכולי. זה גם קשור לתפיסה הבעייתית שלנו כנשים את הגוף שלנו ואת מקומנו בחברה המערבית על כל המסרים הכפולים שהיא משדרת. גם בנשים עם הפרעות אכילה לאורך שנים נראה סימנים משמעותיים על הזרת, היא תהיה חסרת גמישות, נוקשה ומיובלת.

לסיכום, ניתן לדעת דברים מפתיעים בעומקם על אדם וזאת רק על ידי התבוננות ומיפוי כף הרגל שלו. טיפול ברפלקסולוגיה יעיל ביותר לטיפול במגוון של כאבים (גב, צוואר, ראש, מחזור ועוד), עייפות, דיכאון, הפרעות שינה ועוד שלל בעיות. מרתק להשתמש בכלי הנפלא הזה גם אם למטרת אבחון בלבד ולשמוע מה יש לאותו איבר שממוקם כל כך רחוק מהראש שלנו – אותו ראש, שלכאורה מכתיב לנו הכל – להגיד עלינו ולנו.

    Legend

    * Required