הפרעות קשב וריכוז
בשנים האחרונות אנחנו עדים למספר הולך וגדל של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הפרעות אלו נקראות בשפה המקצועית ADD (Attention Deficit Disorder), שזו הפרעת קשב וריכוז ללא מרכיב ההיפראקטיביות, או ADHD ((Attention Deficit Hyperactivity Disorder, כאשר בנוסף להפרעה בקשב והריכוז, הילד סובל גם מהיפראקטיביות.
הסטטיסטיקה בארץ, כמו גם בארה"ב, מדברת על כ-10% מן האוכלוסייה שסובלים כיום מ-ADD או ADHD.
מהי הפרעת קשב וריכוז?
מדובר בהפרעה מולדת אשר גורמת להפרעה בתפקוד היומיומי. הפרעת קשב היא מצב איתו נולדים ואיתו גם מתים. זה לא אומר שאי אפשר לחיות עם זה, ההיפך הוא הנכון. לעיתים ניתן לגייס את הפרעת הקשב לטובתנו כך שנוכל להפיק ממנה.
אם הפרעת הקשב אינה גורמת להפרעה תפקודית היא אינה יכולה להיות מוגדרת כהפרעת קשב וריכוז. בנוסף, אותה הפרעה תפקודית חייבת להתקיים בשני מצבים. לדוגמא, בבית וגם בבית הספר. או לחילופין, בבית ובעבודה. לא ייתכן שילד יסבול מהפרעת קשב וריכוז בבית הספר אך בבית יראה רמת ריכוז גבוהה. ותנאי אחרון להגדרה הוא שהפרעת הקשב חייבת להיות הגורם הראשוני להפרעה התפקודית ולא לנבוע כתוצאה ממצב נפשי או פיזי אחר. למשל, אוטיזם יכול ליצור הפרעת קשב. המחלה תהיה מוגדרת כאוטיזם ולא כ ADD. דוגמא נוספת, דיכאון. כשאדם נמצא במצב דכאוני, בקלות רמת הריכוז שלו נפגעת. הטיפול יצטרך להתרכז בדיכאון ולא ב-ADD שהיא סה"כ סימפטום של הבעיה.
ADD תורשה או סביבה?
הגנטיקה משחקת תפקיד חשוב מאוד בכל הקשור ל ADD, אם כי גם לסביבה השפעה חשובה. בניגוד לדעה הרווחת, יותר בנות סובלות מ-ADD מאשר בנים. מדוע אם כך יש למחלה אפיון זכרי? כנראה מכיוון שבנים נוטים להיות מאובחנים יותר. אצל בנות מרכיב ההיפראקטיביות פחות דומיננטי, ולכן גם אם הן סובלות מהפרעת קשב ו"מעופפות" בשיעור, הן לא מפריעות למורה ולכן היא לא תשלח לאבחון.
בתאומים זהים גילו 50% התאמה בין הילדים הסובלים מהפרעות קשב לעומת רק 9% בין תאומים לא זהים. כמו כן, גילו שבילדים מאומצים אחוז ההורים הביולוגיים הסובלים מהפרעות קשב גדול בהרבה מאחוז ההורים המאמצים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. זה מעיד על מרכיב גנטי ברור למחלה. אצל מרבית הילדים הסובלים מ-ADD נגלה שגם אחד מההורים סבל מכך בתור ילד. אם שני ההורים סובלים מהפרעות קשב וריכוז עלול להיווצר מצב בו כל הילדים בבית סובלים גם הם מהפרעות אלה.
אבחנה מבדלת – מה חשוב לשלול?
כחלק מהחשיפה המוגברת להפרעות קשב וריכוז, הרבה ילדים מאובחנים שלא בצדק. יש מספר גורמים ביו רפואיים נוספים שיכולים ליצור הפרעת קשב, אך כאמור, אם הפגיעה התפקודית בחיי הילד לא נוצרת כתוצאה ישירה מה-ADHD הרי שלא נוכל להגדירה כך.
ליקויי למידה – הפרעה כל כך דומה שבקלות ניתן לבלבל בין השתיים. אם הילד דיסלקט או סובל מדיסגרפיה, הרי שיהיה לו קשה לעמוד בדרישות המורה בשיעור. הקושי הזה יכול בקלות לגרום למוחו לנדוד ולריכוז שלו להיפגע. מתן טיפול (תרופתי או מכל סוג אחר) לטיפול בהפרעת הקשב שיש לילד כביכול, לא תסייע לו. יש לטפל בליקויי הלמידה שלו, וכך ישתפר גם הריכוז.
חסך סביבתי – ילד שלא מגורה מספיק אם מבחינת קוגניטיבית או ויזואלית. ילד שלא קוראים לו ספרים או מעלים את רמת המשחקים שלו באופן עקבי, יפתח לכאורה פגיעה בקשב שלו.
טראומה – לעיתים נוצרת פגיעה זמנית ביכולת הקשב והריכוז של הילד עקב תקופה קשה שהוא עובר אם עקב גירושין, התעללות בבית הספר או כל מצב סטרס ממושך שפוגע ביכולות התקינות שלו.
דיכאון – בניגוד למה שנהוג לחשוב, ילדים סובלים מדיכאון לא מעט. הדיכאון של ילדים נראה אחרת משלנו. אם מבוגרים נוטים להיות מסוגרים, שקטים וחסרי תיאבון, הרי שילדים נוטים להיות מתוסכלים, אגרסיביים וחסרי סבלנות כשהם מדוכאים. למותר לציין שמצב נפשי שכזה, פוגע בקלות ביכולת הילד להתרכז ו/או להקשיב.
פיגור – לא ניתן לצפות מילד הסובל מפיגור להגיע לרמת ההישגים של ילד נורמאלי בגילו. לכן תמיד יש להתאים את רמת הציפיות מהילד, לרמת ההתפתחות שלו ולא רק לגילו הכרונולוגי.
כיצד מאבחנים בעולם המערבי הפרעות קשב?
יש מבחר גדול של מבחנים ושאלונים שההורים, הילדים והמורה/גננת צריכים למלא בעת תהליך האבחון. עקרונית, עקב המודעות העולה וגוברת, מגלים ADHD בגילאים מאוד מוקדמים ולא יאוחר מגיל 6-7, עם המעבר לבית הספר. כדוגמא לשאלון אוכל להציע את שאלון קונורס. שאלון זה מיועד למילוי על ידי ההורים והגננת/מורה. יש מספר פרמטרים המבדילים בשאלון בין ADD ל-ADHD. השאלון בוחן את רמת התפקוד של הילד בבית ובבית הספר כדי לקבל תמונה כוללת של רמת תפקודו.
ומה יש לרפואה הסינית להגיד על ADD ?
יש מספר גורמים עיקריים שיכולים להוביל לירידה ביכולת הריכוז והקשב של הילד.
ליחה. על פי הרפואה הסינית ליחה היא הגורם הנפוץ ביותר להפרעת קשב ראשונית. הליחה מערפלת את המחשבה ומציפה את המרידיאנים (אותם ערוצים בהם זורמת אנרגיית הגוף), וכך מאיטה את המחשבה כמו גם את העשייה. אלו ילדים שיסבלו מקואורדינציה לקויה, לעיתים קרובות שמנמנים ומעט איטיים בהתנהלותם. הטיפול יהיה מורכב בראש ובראשונה מתזונה מסלקת ליחה, פעילות גופנית וצמחי מרפא סיניים.
חסר דם – הדם מזין את הלב ואת המוח, במצב של חסר דם יכולת הריכוז נפגעת משמעותית. ילדים עם חסר דם הם לרוב חיוורים, רזים, ביישנים ומעט חסרי בטחון. חוסר ריכוז יחד עם פגיעה בזיכרון ובקשב, הם בין הפרמטרים החשובים לאבחון של חסר דם. בטיפול נרצה לתת לילד/ה תזונה מזינת דם, צמחי מרפא המחזקים את הדם ושיאצו לחיזוק הערוצים שנפגעו.
רוח – מבחינת הרפואה הסינית רוח יכולה להיווצר בתוך הגוף במספר מנגנונים. חום או חום וליחה (החום מעלה אנרגיה בצורה פתאומית מעלה, ואילו במצב של ליחה וחום, הליחה נתקעת כי היא צמיגה וכבדה אבל החום מניע אותה ואז הרוח עולה), או חסר דם שגם יודע להעלות רוח. כלומר, זה לא גורם מחלה ראשוני אלא, נוצר כתוצאה מפתולוגיות אחרות. לכן, הטיפול יתמקד בגורם לרוח. אם הרוח נוצרה כתוצאה מחום הרי שנתמקד בתזונה וצמחים מקררים, ואילו אם הרוח נוצרה בגלל חסר דם, הטיפול יתמקד בחיזוק דם.
חום – ילדים הם יאנגים מטבעם (יין ויאנג היא החלוקה הבסיסית ביותר ברפואה סינית), ועל כן סובלים מחום יותר ממבוגרים. לראייה, דופק של ילד הוא תמיד יותר מהיר משל מבוגר. אם ילד נחשף לתזונה מחממת מידי (למשל, לכזו העשירה בחומרי צבע וטעם, או הרבה בשר אדום וכו'), הוא יתחיל לסבול מחום. אותו חום מטריד את כל האיברים אבל בעיקר את הלב. הלב, המשול לקיסר ברפואה הסינית, הוא האיבר השולט בכל אספקט הקוגניציה – מחשבה, ריכוז, דמיון וכולי.
לסיכום, שלב האבחון בטיפול ב ADD או ADHD הוא חשוב ביותר. לעיתים קרובות ילד מאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז שלא בצדק ומקבל טיפול לא מתאים. חשוב לעשות את האבחון אצל נוירולוג ילדים ולעבור את מגוון המבדקים המיועדים לכך. יש מספר סוגים של הפרעות קשב – אשר מפאת קוצר היריעה לא נרחיב בהם – ועל כן חשוב לקבוע, מאיזה מבין ההפרעות, סובל ילדכם.
הטיפול ברפואה הסינית מאפשר לילד, כמו גם לבני הבית, להסתגל למצב החדש, לשפר את יכולותיו להתמודד עם המציאות החדשה וכמובן, אם יש שיתוף פעולה עם הילד והוריו, לשפר את יכולות הקשב והריכוז כך שההפרעה לא תפגע בתפקודו היומיומי.
מקורות: הפרעות קשב – מתוך אתר תמורות המרכז לרפואה משולבת
שנהיה בריאים!